Tijd om af te tellen

Tijd voor nog een laatste update vanuit India. Met nog 2,5 week te gaan zit ik al behoorlijk in mijn hoofd uit te rekeken om op tijd terug te zijn in Delhi, niet te veel rupies te pinnen en de laatste plaatsten te bedenken die ik wil bezoeken. Maar eerst een verslag van wat er allemaal is gebeurd:

Eind april was ik in Allepey gebleven. Dat was eigenlijk het begin van Kerala's backwaters. Een soort van riviren stelsell dat langs de kust loopt en eigelijk de sfeer heeft van een tropisch loosdrecht. Vanuit Allepey heb ik de goverment ferry gepakt naar Kottayam wat 3 uur duurde. Precies goed om je niet te vervelen en een goed beeld te geven van wat er allemaal te zien is op de backwaters. Helaas was het tijdens de toch een beetje aan het regenen dus de foto's zijn niet zo zonnig en mooi maar gelukkig was de boot overdekt en had ik 2 mede reizigers voor gezelschap. Erg leuk op zo'n boot stop je overal bij kleine huisjes of bij een grote kerk op een heel klein eilandje. De leus van kerala is God's own contry en dat klopt ook wel redelijk, zo mooi allemaal! Aangekomen in Kottayam heb ik de trein genomen naar Fort Kochin, wat noorder gelegen langs de kust. Ik wist eigenlijk niet dat wij als nederlanders een grote invloed hebben gehad op India maar schijnbaar hebben onze voorvaders van de VOC toch iets goeds gedaan. In Kochin hebben de Duch indruk gemaakt door het paleis (meer een groot huis) te renoveren en heet nu het Duch palace. Ook was er een nederlandse begraafplaats waar onze dappere helden een eigen plekje hebben. Daarnaast is Kochin bekend om zijn chinese visnetten (enorme houten constructies waar ze alleen heeeeeeeeeeeele kleine visjes mee vangen) en om zijn joodse buurt. Ik had er wel genoeg van om niet echt mobiel te zijn in de grotere steden dus heb een scooter gehuurd. Niet te geloven dat ik maar 3 euro huur en 2 euro benzine heb betaald en nog steeds leef! Het verkeer in India is niet bepaald veilig en geordend te noemen en aangezien mijn scooter ervaring niet echt een gouden verleden heeft (geen) ben ik als een soort oud vrouwtje met een rollator van start gegaan maar ben gelukkig als een echte Indiase weg piraat terug gekeerd met een vinger op de toeter en een hand aan de rem. Ben zelfs met de scooter op de ferry geweest naar het eiland Vipin. Best wel eng tussen wel 50 andere motors en scooters.... Helaas was de voertuigen pond stuk toen ik terug kwam van mijn trip dus moest de scooter achterlaten op het eiland en met de passagiers pond terug naar Kochin. Gelukkig wilde een oud vrouwtje die naast de kerk woonde wel een nachtje als scooter-night-care optreden dus heb de volgende morgen de scooter teruggebracht naar de verhuur.

Na een 3 dagen Kochin vond ik het wel weer tijd om te vertrekken maar natuurlijk had Kochin die dag uitgekozen als nationale staak dag.....ALLES was dicht en er reed geen Ricksaw op straat... Kochin is alleen te verlaten via een veerboot die het natuurlijk ook niet deed of via een enorme omweg. maar zo koppig als ik ben heb ik na het ontbijt mijn spullen gepakt en ben gewoon gaan lopen. Na een half uurtje zweten in de brandende zon heeft een auto me opgepikt en heeft me voor de hoofdprijs naar het station gebracht. gelukkig reden de treinen wel ondanks de staking dus kon ik vertrekken naar Kannur. Omdat ik geen kaartje had gereserveerd had ik een cheap kaartje voor de general class die echt tjokkie vol zat... Dus heb mijn 6 uur durende reis doorgebracht op het bagagerek ( met meer ruimet dan in NL gelukkig) naast de wc wat echt dikke walmen veroorzaakte. maar wel weer een mooi avontuur en verhaal.
Kannur was wel een prima stadje met ook een Dutch fort! De lonely planet had het ook over een mooi strand maar die was een beetje verlaten. Op de een of andere manier kunnen de mannen hier niet echt met blanke vrouwen overweg want terwijl ik lekker mijn boekje zat te lezen op het strand (niet eens in bikini) kwamen er mannen langs die 5m van me vandaan bleven staan.... En dan heb ik het over een Enorm Uitgestrekt Leeg strand en dan komen ze naast me staan.... Gelukkig heb ik mijn vieze-mannetjes-afweer techniek tot het uiterste verbeterd en heb ik ze allemaal weg gejaagd. Maar echt lekker genieten van het strand was er ook niet bij. Dus heb ik mijn spullen maar weer gepakt voor een volgende bestemming en dat was het Wayanad wildlife sanctuary. Ben daar met de bus naar toe gegeaan en heb me echt weer zitten verbazen hoe mooi het hier is. De rit ging door de bergen vol met thee plantages, bananen velden en rijst velden, zoooo mooi en groen en vruchtbaar... Ik weet nu zeker dat ik een echte Bosman ben want ik hou van de natuur!! Bij het park aangekomen ben i in een jeep gestopt samen met een Indiase familie die ook op vakantie was. Veel herten gezien, zwijnen, samba deers maar helaas geen kuddes olifanten waar het park bekend om staat (wel een baby olifantje rond zien scharrelen in de verte). Maar toen ik met de bus verder ging naar de volgende stad (had mijn backpack mee genomen) stonden de wilde olifanten gewoon langs de weg te chillen! Ik hoorde ze denken: haha kak touristen!!! Helaas heeft mijn sniper camera instinct me goed in de steek gelaten en heb ik ze niet op de foto kunnen zetten, maar heb ze iig wel gezien!

De volgende stad was Mysore. Woowie echt een hele mooie stad vol met paleisen, musea en dingen om te doen. Heb een goed hotel midden in het centrum weten te bemachtigen (goed hotel kost hier 5 euro per nacht hahahah) dus kon goed de stad verkennen. Mysore staat bekend om zijn zijde en olie en echt werkelijk op elke straathoek was een silk emporium te vinden!! Echt niet te geloven hoeveel geuren en kleuren een stad kan hebben. Op straat ben ik gehosseld door max, een professionele touristen hosselaar. Hij had ook nog een ander meisje op sleeptouw, Nele, dus heb me laten hosselen en ben mee gegaan. Hij had natuurlijk een familie bedrijfje die wierrook stokjes maakte en een winkeltje met olie en heb natuurlijk even wat ingeslagen. `S avonds zijn Nele en ik uitgenodgd bij Max zijn huis (familie huis) en hebben zijn zussen ons gehuld in sari's en ondergeschilderd met henna. Na het hele dorp gezien te hebben (net buiten Mysore in een mini dorpje met constructies van koeienpoep met cement) zijn we weer bij het hotel afgeleverd. De volgende dag had ik een city tour gepland, zoeen waar je met 12 mensen in een busje word gestopt en langs alle highlights van de stad word gescheurd. Helaas was ik de enige buitenlander en zat tussen de hysterische indiers met nog meer hysterische kindren. de tour zou van 8 tot 8 duren maar rond een uurtje of 4 was ik helemaal klaar met het kudde gedrag en ben maar uit die bus gestapt nadat ik heb gezien wat ik wilde zien. Kon ik ook nog gezellig eten en chillen met Nele en Max. De volgemde dag heb ik mijn eigen tour gepand naar de goverment silk factory. Voor 5 cent met de bus naar de fabriek en daar kreeg ik een touris kaartje om mijn nek en werd gewoon los gelaten in de fabriek... Fantastisch was het daar! Overal staan bordjes Visitors strictly prohibited!!! maar de fabriek mannen hebben me overal mee naar toe genomen. De ARBO zou een 3-dubbele hartaanval krijgen als ze daar zouden komen maar de Goverment van India heeft no problem (de nationale instelling). Het kokende water van de bleekbaden liep gewoon over de vloer en de werknemers op slippers springen er gewoon overheen. De mannetjes van de verf afdeling namen een half uurtje vrij om gezellig met mij een kopje thee te drinken en zoals overal in india is het alles behalve efficient --> 1 mannetje werkt en 3 mannetjes kijken toe en discussieren over het werk.

Inmiddels was het al begin mei en tijd om naar het project terug te keren voor de engelse les. Ik had een ticket geboek vanaf Banglore, de mega grote stad in het zuiden. Ben om 6 uur met de bus vertrokken vanaf Mysore omdat mijn vliegtuig om 12.30 zou vertrekken. Alleen deed de bus er een uur langer over dan normaal en kwam er in de bus achter dat het vliegveld 40 km van Banglore vandaan lag.... Paniek! Moest dus nog in een andere bus een uur naar het vliegveld terwijl ik nog maar 45 minuten de tijd had! Heb licht stressend de busrit overleefd en met mijn spullen het vliegveld ingerend (16,5 kilo op je rug en ong 4 aan de voorkant is niet echt een topcombinatie als het buiten 35 graden is) maar op het puntje van mijn zenuwen ingecheckt en toen bleek dat het vliegtuig 30 min vertraging had.... Beetje een anti-climax maar gelukkig wel relaxt het vliegtuig ingestapt. Vanuit Delhi ben ik de volgende dag in de bus naar haridwar gestapt (trein zat natuurlijk vol) en daar met open armen ontvangen bij het Deviya sewa prem mission. Heb dezelfde kamer gekregen als 2 maanden geleden en gelukkig kende ik iedereen nog dus dat was wel makkelijk. OP maandag begon voor de kinderen het nieuwe schooljaardus het was even inkomen voor hen en ook voor mij. De zomervakantie is hier dus in de maand april vanwege de hitte. de nieuwe boeken van de regering zijn nog niet binnen dus de kinderen hebben verder niets van een methode dus ik zit als een malle te improviseren. het is nog best lastig als zeniet begrijpen wat ik van ze vraag en helemaal bij de jongere kinderen zijn handen en voeten bij de les inbegrepen. De lessen zijn van 8.30 tot 12.45 en daarna zijn de kinderen vrij voor lunch, klusjes en spelen. Ik loop dus ook de hele middag te chillen, boeken te lezen en krijg meditatieles van de priester in de kleine tempel. De lokatie is midden in het Raij national park en we hebben uitzicht op de voet van de Himalaya en aan de anere kant op de ganges. Vaak is er een hele apen familie te zien en er leven veel wilde pauwen en kippen in het bos naast het project. Erg rustgevend en ook erg welkom na een chaotisch en nooit stil India. Ik heb nu een week les gegeven maar ga dinsdag al weer weg. Ik ben uitgenodigd voor een bruiloft van de filmmensen die ik in Orchha heb leren kennen. De bruiloften worden hier echt met een groot feest gevierd en zijn echt een deel van de cultuur hier! Niet te missen dus.

Ik ben nu voor het weekend naar Rishikesh gegeaan om even de bewoonde wereld op te snuiven en voor dit verhaal. Erg mooi hier tussen de bergen en aan de Ganges!
Iedereen heel erg bedankt voor alle leuke berichtjes en mailtjes! Vind het leuk om wat van het thuisfront mee te krijgen!