Madhya Pradesh

De volgende stad die ik wilde bezoeken is Arga. De stad van de grote Taj Mahal, wat kroonpaleis betekent. Dit was ook de laatste stad die ik ging bezoeken met de chauffeur dus daar heb ik nog even goed gebruik van gemaakt.  Agra zelf is eigenlijk niet zo boeind, er was niet echt een centrum waar het allemaal gebeurt dus ben een beetje in de buurt van de Taj Mahal blijven hangen. De eerste ochtend heb ik de Taj bezocht tijdens de zonsopgang. Dit omdat het dan niet zo MEGA druk is en omdat het licht een heel mooi effect heeft op het witte marmer. Maar dat betekende wel dat de wekker om 5.00 a.m. ging! Gelukkig was ik niet de enige die zo vroeg was opgestaan en heb daar 2 meisjes uit Duitsland en een Schotse jongen leren kennen. Heb het zelfs voor elkaar gekregen om mijn camera vergeten op te laden…. Dus ben nu officieel de domste tourist ooit!! Gelukkig heb ik wel een paar foto’s kunnen maken. Maar WOOOWIE dat gebouw is Mooi en Groot! Zeker het vroege opstaan waard!
Die middag nog lekker een dak terrasje gepakt met uitzicht op de Taj Mahal, lekker aan het lezen in mijn Lonley planet wat de volgende bestemming wordt, knalt er zo maar een enorme aap op mijn tafeltje! Waarschijnlijk had ie last van zijn bloedsuiker want hij was niet bepaald vriendelijk en begon naar me te sissen en slaan dus heb snel maan portemonnee weten te redden voor de aap mijn cola omgooide en de tafel begon af te likken... De terrasman moest met een stok de aap verjagen en die heeft mooi het hele terras op stelten gezet haha.
De jongen uit Polen, Lukasz, zou een middag later naar Agra komen met de trein dus dat was wel gezellig. Samen hebben we het Agra fort bezocht en hebben we een wilde tocht met een gestoorde Ricksaw driver mee gemaakt naar de overkant van de Taj Mahal.

Die  middag afscheid genomen van mijn chauffeur en ook  gelijk gedag gezegd tegen het luie leventje. Vanaf toen moest ik alles zelf gaan regelen. Dus voor de volgende bestemming naar het station gegaan voor een treinkaartje. Nou is de NS zo slecht nog niet, heus waar! Jullie moeten even stil staan bij hoe goed we het hebben! Hier moet iedereen een treinkaartje reserveren voor een van de vele verschillende klassen in de trein. Nou is reserveren niet zo’n probleem maar schijnbaar wel in India... Nu nog steeds als ik een kaartje wil regelen weten ze me steeds weer BLOEDLINK te krijgen door me eerst naar 2 verschillende hallen te sturen (alles is in Hindi dus ze kunnen me alles wijs maken) vervolgens moet je AL je gegevens invullen en het goede treinnummer invullen. Alle treinen hebben een nummer en de heenreis is niet het zelfde als de terugreis... Als je naar het loket van het treinnummer bent geweest moet  je je aanvraag laten goed keuren bij een ander loket waar de wordt doorgestuurd naar de buren voor een kaartje en vervolens moet betalen bij een ander loket.... Er waren 7 loketten en ik heb ze allemaal minimaal een keer gahad. Ik zal nooit meer klagen op de NS!!

Maar gelukkig ben ik naar buiten gekomen met een kaartje voor de nachttrein naar Khajuraho, de zelfde trein als Lukasz. Dus samen op de trein gewacht (die gemiddeld een 45 min te laat is) en een niet zo lange nacht gemaakt op een piepklein matrasje tegen de AC aan. Maar wel in de vroege morgen aangekomen. Khajuraho staat bekend om zijn Kama sutra tempels met erotische afbeeldingen, super mooi en groot allemaal. Na de grootste groep tempels even een Tjai break ingelast waar ik in handen ben gevallen van de touristen maffia. Weet niet zo goed hoe ik het anders moet noemen maar het was nogal een beleving. Ben in een winkel uitgenodigd voor een kopje thee, er zaten nog meer touristen dus was allemaal wel prima. En de locals daar (Golu en Ravi) hebben me aangeboden om me de andere tepels te laten zien, maar dan wel op de motor. Moest even 3x slikken maar ben wel op de motor gestapt om de andere 20 tempels rond de stad te bezichtigen. Hij heeft me zelfs veilig weer terug gebracht en nog een kopje thee aangeboden. Om me daarna in een dagprogramma te stoppen met sight seeing. Ik vertrouwde de boel voor geen meter maar een andere tourist, Anita een vrouw uit Engeland, werd ook zo behandeld en zolang we samen waren vonden we het wel prima. Mocht gelukkig wel weg voor het avond eten met Lukasz maar daarna hadden ze me weer snel in de gaten en mee genomen voor een biertje aan de rand van het meer. Ik zat eigenlijk nog steeds te wachten tot ze me wat gingen verkopen of gingen aandoen, maar dat kwam maar niet. Eigenlijk was het heel gezellig en hebben we gezellig zitten kletsen met z’n vieren. De volgende morgen na mijn ontbijtje stond Golu al klaar met zijn motor om me naar Anita te brengen en er stond een Ricksaw  klaar om ons naar de Raneh watervallen te brengen. Een soort mini grand canyion maar zonder waterval.  Toen we terug waren had ik wel een beetje genoeg  van die touristen maffia en heb ze maar even duidelijk gemaakt dat ik zelf wilde bepalen wat  ik wilde doen met mijn dag. Tijd om te vertrekken want had het wel een beetje gezien daar!

De volgende dag met de trein naar Orchha vertrokken, maar Anita, Golu en Ravi hebben me wel lief naar het station gebracht en uitgezwaaid. Omdat ik geen kaartje had gereserveerd ben ik voor 0,50 cent in de general class beland wat inhoud dat ik 6 uur tussen de pinda kauwende- totale familie verguizingen- loei harde muziek draaiende- klootjesvlok terecht ben gekomen wat eigenlijk best wel gezellig was:D

In Orchha aangekomen waren alle hotels vol omdat er daar een Hollywood film opgenomen werd (Singularity, met Josh Hartnett!!!). Een kind heeft me bij mijn arm gepakt en mee genomen naar een guesthouse waar nog wel een kamertje vrij was. Dat bleek dus de kamer te zijn van de casting directors van de bijrollen van die film. 2 broers en een zus uit Khajuraho, waar ik net vandaan kwam. Toen ik vroeg of ze niet een klein rolletje voor me hadden werden ze helemaal entausiast en hebben ze me de sterren van de hemel beloofd. Ze hebben me mee genomen naar de director maar die had uiteindelijk geen tijd om me te zien. Vanaf toen hebben ze ( Lata, Amit en Dinesh) me een soort van geadopteerd en me als een god behandeld. Ze hebben me de stad laten zien, me meegenomen naar de set en me op de beste plekken neer gezet, gezorgd dat ik nooit honger had... echt weer een bizarre gebeurtenis. Ze hebben zelfs een illegaal feestje georganiseerd waarbij een van de locals een kip uit zijn farmhouse geeft geslacht en ze hadden drank gekocht (wat in India eigenlijk niet echt normaal is vanwege het geloof). Toen ik zei dat ik mijn biertje liever gewoon uit de fles dronk ipv een glas lagen ze Helemaal Dubbel haha.
Ben daar uiteindelijk een week gebleven om een beetje te helpen met het aankleden van de acteurs en iedeen uit het dorp/van de film kende me. Heb zelf met de grote baas van de film gepraat die me een baan heeft aangeboden als accountant tot het einde van april! Maar ben hier tenslotte om te reizen en niet om de hele dag op kantoor te zitten dus heb vriendelijk bedankt. Mijn vrienden van de casting hebben wel een rolletje voor me weten te versieren. Op 8 en 9 april zijn de opnames dus heb besloten om eerst een weekje te reizen en later terug te komen voor de rol. Ze wilde me bijna niet laten gaan! Maar wel weer een uitzwaai comittee op het station.

Dus zit nu in Sanchi, een mini dorpje in het midden van Madhya Pradesh waar ik als een echte Dutchie een fiets heb gehuurd en op de vertrouwde twee wieler alle mooie dingen in de buurt bezichtig!

p.s. de foto's komen later, duuuuuuuurt langggg

j.f.bosman 05-04-2011 16:35

lieve else, wat een lang en leuk verhaal, van die aap en de film. je maakt wel wat mee allemaal.heb een verhaal van ratasthan gevonden in een van de modebladen zoa. de elegance.marjan leeft erg mee, heb je side aan haar gegeven. fijn dat je steed met jonge mensen samen de avonturen beleeft. wat een land zeg !!
en die trein plus communicatie met de taal engels is gemakkelijker. nu lief goe zoveel van je te horen je mam

Ineke 09-04-2011 17:28

Hej lieve Else,

Fantastisch je verhalen over je belevenissen. In het midden van mijn drukke werkweek dacht ik ineens even kijken wat Else aan het doen is in India!!. In die zin zijn computers fantastisch. Ongeloofijk dat we je around the globe als het ware op de voet kunnen volgen. Ik trof je aan op de Taj Mahal en aan de film!!!!! Ik moest ook denken nav je mail toen ik de hort op was voor ruim 3 maanden dat ik alleen maar via american express mail iets kon sturen naar mijn ouders jouw opa en oma. Ik bewonder ze dat ze het zo lakoniek op namen maar ze zulllen ongetwijfeld vreselijk in de 'rats', niet letterlijk zoals jij, hebben gezeten bij tijd en wijlen. Wel lieve Else heb het heerlijk pas goed op maar dat doe je en ben vreselijk benieuwd naar je volgende escapades. Met veel liefs and a big hug Ineke en Chuck.

joke bosman 12-04-2011 20:26

lieve else,over twee weken gaan we alweer naar de ardennen voor na pasen. nu vandaag een antzicht van je ontvangen, met de vrouw.en de sjaal. dank ! je sterrenalures daar blijf je nuchter onder gelukkig. Alle belangstellende laten je de groeten doen.
De beide tantes Miep bv.Het wordt hier steed mooier, door o a.
de bollen en bloemen. vooral als ik naar Leiden ga.Is de warmte
goed vol te houden ? Nu lief tot je nieuwe verhaal dan maar
Je Mam.

lex bosman 20-04-2011 09:00

Hallo Else,
helemaal te gek wat jij allemaal meemaakt doet beleeft onderneemt in dat verre verre India.
lees je fraai beschreven belevenissen met veel interesse

nog veel mooie reiservaringen toegewenst

liefs en heeeeel veel groeten