het zuiden!

Het is al weer een tijdje geleden dus weer tijd voor een update!

3 weken terug was ik in Sanchi waar ik eigenlijk niet zo veel heb gedaan dus heb de volgende morgen de trein gepakt naar Bhopal. Weer een vieze grote stad met een van de grootste Moslim bevolkingen van India. Je weet niet wat je mee maakt als er opeens 15 verschillende Moskeeen beginnen te jengelen in het midden van de dag! Maar in mijn trouwe lonely planet had ik iets gelezen over de rockshelters van Bhimbetka, niet ver van de stad. Dus na de hitte van de dag een bus gevonden (er is hier dus niets aangegeven, je moet gewoon aan 3 verschillende mannetjes vragen waar je hee moet en dan word je in een bus gezet zonder te weten of je wel de goede kant op gaat) die de goede kant op ging. Maar wooow die rotsen waren wel nice hoor. Net of er boven op de berg 100000 een rivier heeft gelopen en daarna een kleuter in de grotten heeft zitten kleuren. Moeilijk voor te stellen dat  daar  holbewoners hebben gewoond maar het was wel de moeite waard. De volgende dag lekker op de markt rondgehangen, beetje gechilled en een enorm openlucht antropologisch museum bezocht. Toen ik terug wilde naar het hotel was het al donker maar geen probleem want er reden pendelbusjes van de markt naar dichtbij mijn hotel. Alleen zei het busje halverwege dat we er al waren en dat ik gewoon rechtdoor moest lopen... Mooi niet dus! Na een tjidje lopen bleek het helemaal niet de goede straat te zijn en heb een jongen gevraagd om me te helpen. Alleen kon hij niet echt Engels spreken en ik had het idee dat hij me helemaal de verkeerde kant op wees. Uiteindelijk heeft ie toch een goede bus voor me gestopt en ging hij ook mee in de bus... Bij de goede straat aangekomen was het nog 200 meter lopen en die jongen (jaar of 14, mager en redelijk ontschuldig ogend) bleef me 5 meter achter me volgen... Ik had inmiddels dus mijn verdenkingen dat er iets niet pluis was en uiteindelijk maar in een Ricksaw gestapt voor de laatste 150 meter naar het hotel zonder beroveing.

De dag erna ben ik weer terug gegaan naar Orchha naar mijn vrienden van de film. Ze waren inmiddels uit het hostel verhuisd naar een homestay. Iemand die dus 2 kamers verhuurd in een gewoon huis en die je een beetje verzorgt (kopje thee in de vroege morgen). Lata, Dinesh en Amit hadden gelijk de rest van de familie over laten komen dus ze zaten daar ook met hun moeder, vrouw en baby van 6 maanden samen met dat andere gezin... knusse bende dus. Uiteindelijk sliepen we met 5 mensen in de kamer: ik met mama en zoon in bed en 2 op de grond en 2 in de andere kamer. Niet echt de privacy die ik gewend was geworden maar wel erg gezellig. Helaas is mijn filmcarriere niet echt van de grond gekomen. De rol die ze in ogen hadden was een figuranten rol voor een indiase vrouw... Nou snap ik ook wel dat ik in een sari een halve meter uittoren boven die kleine indiase vrouwtjes dus tot zo ver mijn filmavontuur. Ben nog 3 dagen gebleven bij de familie en met de locals gemengd. Uiteindelijk had ik er wel genoeg van dus heb een trein geboekt naar het zuiden wat heel anders blijkt te zijn dan noord India.

Ben dus maandag avond in de trein gestapt naar Chennai (madras) en die heeft er wel 24 uur over gedaan!!! Van te voren leek het me echt een hel maar uiteindelijk viel het reuze mee, Je krijgt eten in de trein en had een paar indiase studenten in mijn gedeelte dus daarheb ik gezellig mee zitten babbelen. De trein kwam s` avonds aan in Chennai en het was WARM en het STONK en vanwege de verkiezingen de volgende dag hebben ze me veel te veel laten betalen voor een hotelkamer met kakkelakken... Alle reden om snel te vertrekken naar een betere stad. Zo ben ik terecht gekomen in Mamallapuram wat een heel leuk touristisch strand-stadje is. Eindelijk zon, zee en strand. Maar dat betekent wel dat het heel vochtig warm is dus zweten als een gek! Heb nog een krocodillen dierentuin bezocht waar echt heeeeeel veel krocodillen waren (te veel in een verblijf) zie foto's! In het stadje heb ik 3 meisjes uit Denemarken leren kennen waar ik lekker mee op het strand heb gelegen (natuurlijk vebrand). Die meisjes waren ook van plan om de volgende dag naar Pondicherry te gaan dus we hebben samen gereisd. Die meisjes hadden Yathzee mee, mijn favo spel en lijkbaar ook die van hun want da hebben we die 2 dagen echt non stop gespeeld! zalig! Pondicherry is een franse stad dus we hebben zelfs een franse bakker gevonden voor een heerlijke croissant, baguette, pain au lait en alle andere franse heerlijkheden. Fijn om eens normaal vertrouwd eten te proeven!  De 3 dames waren aan ht einde van hun reis en moesten terug naar chennai voor hun vlucht dus na het uitwisselen van tips en facebook ben ik doorgereisd naar Thanjavur.

De dagen erna heb ik verschillende staden bezocht, de tempels/highlights bezocht zonder verder hele spannende gebeurtenissen. Uiteindelijk ben ik aangekomen in Kanayakumari, de zuidkaap van India. De bus kwam aan om 22.00 en op de een of andere reden heeft het weer besloten om om 21u het regen seizoen te starten in het zuiden.... Toen ik uit de bus stapte stond ik dus gelijk tot mijn enkels in het water met mijn raincover van mijn rugzak op mijn kop... Welkom in het zuiden! Gelukkig wel een goede kamer kunnen bemachtigen en een restaurntje gevonden die nog wat in elkaar wilde flansen voor me. Kanyakumari is wel een leuk stadje, leuk om een 3-oceanen punt te zien. Ben daar 3 Nederlandse meisjes tegen gekomen dus dat was wel gezellig. Iemand zei dat hier de zonsopgang heel mooi was vanuit de zee dus heb mijn wekker maar om 5 uur gezet om dat ook eens mee te maken. Dacht dat ik de enige gek was die dat deed want de zon gaat tenslote elk dag op, niets bijzonders. Was dus klaar voor een vredige zonsopgang maar de straat voor mijn hotel was redelijk bevolkt en bij de kust aangekomen stond de hele stad klaar voor het begin van de dag.... moest gewoon vechten voor een plekje aan de kade! Tot zo ver mijn rustige ochtend, kreeg de koffie/thee/kaarten/kettingen- verkopende mannetjes er bij kado. Wat een gestoord land is dit toch! Iemand vertede me dat er 100-den Indiase touristen naar deze stad komen speciaal om dit te zien... Dit land is te VOL!

Die middag ben ik met de bus naar Varkala gegaan, weer een heerlijk touristisch strandstadje (op een klif) waar ik een bamboo hut heb bemachtigd. Ben daar een paar Polen tegen gekomen die in India werken die hier op een mini vakantie waren. Was wel gezellig dus daar de 2 dagen daarna gezellig mee aan het starnd gelegen en mee gegeten, maar dan dat was er ook niet te doen maar dat is wel een fijn idee. Ze hebben me gister zelfs een lift gegeven naar Allepey, mijn volgende bestemming omdat ze daar toch langs reden.

Maar woooowieee het zuiden is mooi en tropisch en fantastisch! Het staat hier vol met palmbomen en bananen velden en er zijn hier heel veel meertjes/water. Echt een lust voor het oog! Ook staat het overal vol met vers fruit verkopende mannetjes, het is hier idd heel anders dan het noorden, beter zou ik zeggen. Vermaak me dus prima!

j.f.bosman 25-04-2011 19:12

lieve else, vanmiddag heb je papa gebeld, leuk met pasen iets van je te horen, met de telefoon. En dan nog dit verhaal erbij. wat een belevenissen allemaal. die krokodillen te gek dierenbeulen.
Wij gaan morgen naar de Ardennen, hopelijk blijft het weer goed zoals dit weekend sinds 1901. volgens de tom is het 4 uur rijden.
zal de groeten van je doen.Iedereen leeft mee.liefs en groet van je Mam.

Simone 26-04-2011 00:46

Elsie! Wat een toffe verhalen weer. Haha, moest lachen om je yathzee verhaal, heb dat de afgelopen dagen ook vet veel gespeeld en toen moest ik terugdenken aan vorig jaar; jij en je yathzee verslaving
Klinkt verder zooo goed daar. Lekker zon, zee, strand heb je ook nooit genoeg van natuurlijk! Geniet ervan lieve els enneeee moet je daar vechten voor een plekje op de kade, op onze kade is er een over he

Nina 26-04-2011 07:22

Elsje! Supervet om dit allemaal te lezen Wat een belevenissen!!! En fijn natuurlijk om te horen dat mn rugzakje multifuncti is geniet ervan en een hele dikke x

ingrid 26-04-2011 10:54

Ha die Else
Wat een leuke verhalen weer, en ook die foto's: had ik van de week al gekeken! eng hoor die krokodillen!
hier een gezellige pasen gehad met de twee eenzame zonen ( Florian zit in Ohio voor een maand.) Wouter wordt al lekker bruin!
Hij begint nu wel af te tellen hoor: weet tot op de dag precies hoelang het nog duurt dat hij je weer echt ziet!
jij veel plezier: ook bij het lesgeven de laatste 4 weken
groetjes ook van paul
ingrid

j.f.bosman 11-05-2011 09:53

lieve else, Leuk dat je me uit Indianaar Limburg belde. ik begrijp dat je naar het noorden terug gaat. Haridwar waar het weeshuis is
Hopelijk ontvangen ze je met open armen voor de engelseles.
de laatste 3 weken, jammer. wat vliegt de tijd he. we horen wel weer wat van je op de mail. is de waarmte nu iets meer uit te houden, je bent er zeker wel aan gewend nu. nu lief ,kusjes en
sterkte voor de laatste periode , ben blij als je weer thuis bent.
je mam, ook een beetje van Pap